Norwegian-passasjerer har donert seks millioner til Unicef
Med enkle tastetrykk har Norwegians passasjerer bidratt med hele seks millioner kroner til Unicefs arbeid for verdens mest sårbare barn, i løpet av det siste året. Det har de gjort ved å gi et bidrag til Unicef når de bestiller flybillett på Norwegians nettsider, forteller flyselskapet i en pressemelding.
– Jeg vil takke alle våre fantastiske passasjerer for rausheten de har vist det siste året. Seks millioner kroner bidrar til at Unicef kan sørge for at enda flere barn får den fremtiden de fortjener. I tillegg viser dette at ved å gjøre det enkelt å gi, så bidrar enda flere, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
– Det er helt åpenbart en sterk givervilje og et gledelig engasjement for verdens barn. Hvert tastetrykk redder og forbedrer barns liv. Når det blir enkelt å gi, ser vi at veldig mange ønsker å være med og bidra. Resultatet til nå er fantastisk, men jeg håper at enda flere Norwegian-passasjerer vil benytte seg av denne enkle muligheten til å støtte Unicefs arbeid for barn. En stor takk til alle passasjerene som har bidratt så langt, Amadeus og Norwegian, sier Bernt G. Apeland, generalsekretær i Unicef Norge.
Passasjerene har mulighet til å gi 25, 50, 75 eller 100 kroner når de avslutter billettkjøpet. 25 kroner er nok til å fullvaksinere ti barn mot polio, mens 50 kroner kan gi 1000 vannrensetabletter, nok til 5000 liter rent drikkevann. 75 kroner kan gi 21 energimatpakker, én ukes rasjon til et undernært barn, og 100 kroner er nok til et klassesett med skolebøker.
Norwegian og Unicef har hatt et signaturpartnerskap siden 2007. Gjennom samarbeidet har vi blant annet sendt fly fullastet med nødhjelp til Den sentralafrikanske republikk, og til syriske flyktninger i Jordan. Norwegian har hatt innsamlingsaksjoner om bord, og de ansatte gir sin årlige julegave til Unicefs viktige arbeid.
Det er IT-selskapet Amadeus som har levert den teknologiske løsningen.
Foto: Bjørn Kjos og to besetningsmedlemmer. Foto fra Norwegian.